Mi-am adus aminte de o poveste de ”succes” nord-americană (nu eu, care
va transmit, ci povestitorul ...) ! Acolo se spune că un expert în
vânzări trebuie să reușească să vândă și frigidere eschimoșilor! Nimic
mai adevărat și mai capitalist!
Plecând de la această ”performanță”, într-o corporație capitalistă
producătoare de electrocasnice (la care mulți dintre noi visăm sau
visam să lucrăm – suna high rezonanța de multinațională!) s-a pus
această problemă, să fie vândute frigidere eschimoșilor (în acest caz
populației native din Alaska ).
La o întâlnire de brainstorming a fost dezvoltată această idee: cum
vindem frigidere eskimoșilor? foarte simplu, răspunde cineva! îi
convingem că își pun familiile în pericol dacă nu țin mancare într-un
frigider! inventăm un institut care a făcut un studiu și rezolvam
problema! Genial! Alt specialist ridică o altă problemă: dar ei nu au
curent, că locuiesc în igloo-uri! Mda, spuse managerul! Asta este o
problemă! Le vindem generatoare, spuse cineva de la masa! Discutăm cu
o firmă care face așa ceva! Da! excelent! Altcineva de la masă ridică
o altă problemă și mai spinoasă: dragii mei! sunteți copii?
generatoarele merg pe combustibil! de unde benzinării? Mda, cred că
problema devine nerealistă spuse managerul! Asa cum am abordat
problema generatoarelor, așa vom aborda și problema benzinăriilor,
spuse un alt participant la întâlnire! Vorbim cu o firmă de
specialitate! Da, putem face asta, spuse managerul! Un finanțist
prezent la ședință îi întreabă pe ceilalți: dragii mei, v-am ascultat
pe toti! Problema ridicată de voi este îngrozitor de aberantă!
Eschimoșii nu au venituri, ei trăiesc din ce produc! Dacă nu au bani,
cum vindeți voi frigidere, generatoare, benzină? Se lasă liniștea! Din
penumbra scaunului managerului apare un evreu bătrân îmbrăcat
impecabil, finanțist de meserie (cum altfel), persoană pe care puțini
de la masă o vedeau în firmă și aprope niciunul nu o cunoștea! Le
spune tuturor pe un ton blând: ori nu aveți habar de societatea în
care trăiți, ori sunteți superficiali, ori sunteți stupizi! Ideea cu
frigiderele este genială! Mai rămâne o mică problemă! Banii! Dar avem
mai mulți decât imaginația noastră poate duce! Cum banii sunt
virtuali, îi putem transfera oricui, oricând, oriunde! prin credit!
așa că mai adăugați și servicii de creditare produselor dumneavoastră,
faceți contracte de credit avantajoase (cui ?)! Semnați cu băncile
înțelegeri pentru dezvoltare! spuneți că deschidem noi piețe și la
treabă. Ce vă interesează pe voi mai mult decât frigiderele?
S-a lăsat liniștea.......apoi managerul, pe un ton prietenos le spune
celor prezenți: daca nu aveți ceva de adăugat! La treabă!
După 3 luni: regiunea target avea peste 100 de benzinării (din 5
inițial), hypermarket-uri vreo 10 (din 1), sucursale bancare 150 (din
2 inițial), familii de eskimoși cu frigidere: aprope toți! ajunsese
frigiderul un statut social! nu ai frigider,nu ai valoare! îți vor
muri copiii intoxicați cu bacteria inventată de institutul virtual din
ședința de brainstorming!
După 6 luni au început să dispară benzinăriile, de la 100 la 40,
hypermarket-urile s-au împuținat (de la 10 la 3), sucursalele bancare
și mai puține: de la 150 la 30! Famili de eskimoși cu frigidere: toți,
dar puțini reușeau să le mai folosească pentru ca nu aveam bani de
combustibil pentru generator!
După 1 an regiunea target avea 5 benzinării, 1 hypermarket, 2
sucursale bancare, toți eskimoșii aveau frigidere și generatoare,
niciunul nu mai mergea, dar în schimb toți primeau notificări că dacă
nu își plătesc datoriile vor fi dați afară de pe pământurile lor!
După 1 an și jumătate regiunea nu mai avea decât 1 benzinărie, niciun
hypermarket, 1 sucursală bancară, și toți proprietarii de frigidere la
coadă la cantina săracilor! Le-au fost executate terenurile și prin
asta și mijloacele de subzistență!
Vă sună cunoscut? Cred ca da! Se numește capitalism! Bineînțeles că am
văzut fotografiile zonei target din Alaska în primele 3 luni, și am
rămas cu gura căscată realizând că ei acolo au absolut tot ce le
trebuie iar mie îmi lipsesc unele dintre ele într-o capitală
europeană! Dar oare fotografia aia exprima adevarul sau era o iluzie?
Să tragem linie: corporația de electrocasnice și-a primit banii pe
frigidere (comisionate de hypermarketuri) de la băncile ce acordau
credite, firmele de scule și-au primit banii pe generatoare de la
băncile care au creditat achiziționarea lor (comisionate de
hypermarketuri), benzinăriile au vandut o perioadă (probabil pe
carduri de credit), băncile au caștigat cel mai mult având și
terenurile eskimoșilor executate prin neplata creditelor și banii pe
creditele neplătite de eskimoși pentru că i-au primit de la stat
pentru a evita falimentul economiei globale (cică). Și eskimoșii? fără
terenuri, fără frigidere, fără generatoare, fără viitoarele venituri
(popriri), fără viitor!
Concluzia!
Nu vă cumpărați produse pe care nu vi le permiteți (finanțiștii spun
că dacă nu puteți acoperi din surse proprii 25 -40 % din valoarea unui
produs, înseamnă că nu vi-l permiteți, cu toate ofertele tentante ale
băncilor).
Nu vă cumpărați produse inutile (și eu am în casă nenumărate cuțite
electrice, feliatoare, mixere, mașini facut tăiței, etc!). Nu fiți
eskimoși!
Învățați din această criză, informați-vă asupra produselor pe care le
doriți, gândiți-vă dacă într-adevăr aveți nevoie de ele! Adaptați-vă
cumpărăturile după propriile necesități nu după ce vedeți la alții sau
după ședința de amețeală a vreunui reponsabil de vânzări! Fiți
eficienți cu propria viață și cu propriile venituri! Trăiți sănătos și
curat!
(un eskimos în mică măsură)
Succes tuturor!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu